livet

är som en bergådalbana! En fin, klok och erfaren kvinna (84 år) sa till mig: Mitt liv har varit som en bergådalbana,men g.. så tråkigt livet hade varit utan det!  Det är ändå dom turer som gick uppför som man bygger sitt liv av (av de erfarenheter som nedförturerna innebär får man visdom och en livets läroläxa). Det var bara att spänna fast sig i vagnen och åka med, med kraft, vilja och kärlek kunde hon och hennes man klara allt. I mitt fall är det helt ok, jag valde att spänna fast mig i den röda vagnen för länge sedan!  För, tänk va tråkigt livet skulle vara om det bara var en enda raksträcka! Men ibland ifrågasätter jag mig själv; kunde jag inte valt en väg med lite kurvor (två högst;), är jag riktigt klok å när ska det bli lugnt?! 
Just nu är det många saker som händer i familjen, allt för mycket på en å samma gång, och jag sitter i vagnen som är på väg nedför! Lugn, lugn, jag är van åkare och kommer snart att vara på väg upp igen. Av erfarenhet vet jag att om man bara tror, tror, på det BRA och arbetar flitigt som en myra så kommer belöningen. Att arbeta med sig själv, behandla det gamla i ryggsäcken, kan ibland innebära att man går tillbaka några steg. Vilket i sin tur innebär att man får nya insikter och aha-moment som man får ta tag i! Jaha, tänker nu många, stackars henne! Hon är ju inte riktigt klok! (med lite uns av självironi;). Visst, ibland kan det kännas så skratt men att gå ifrån att ha studerat till hundra procent till en arbetslös liten människa kan vara så frusterande och göra vem som helst tokig!;)
Meningen med inlägget idag var att prata om bergådalbanan! å jag kan lugna er oroliga läsare att jag bara har en otroligt djup dag med tankar som spritter omkring som tokiga djävlar från värsta strindbergsdramat *fniss*. Jag kommer tillbaka en annan dag när jag arbetat färdigt med scenariot!

puss o kram

Kommentarer
Postat av: Ann-Kristine

Livet ska vara som en bergådalbana, uppför går det ganska sakta, på toppen är man bara i någon hundradelssek och sedan bär det nedåt med en djävlafart men snart så stånkar livet uppåt igen och solen lyser på nytt. Kramar i massor.

2008-09-17 @ 17:38:33
URL: http://banditstigen.blogg.se/
Postat av: nettan

så sant så sant ;) kram

2008-09-18 @ 18:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0